BLOK 1
BLOK 2
BLOK 3
BLOK 4

10.7 ๐Ÿ“– Inductive rules | conjugations

๐Ÿ‡ณ๐Ÿ‡ฑ Inductieve regels | vervoegingen

๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง

ย Kun jij bedenken wat de tegenwoordige tijd is van de werkwoorden uit de tekst?

belden

bellen

wilden

willen

knuffelden

knuffelen

gebruikte
gebruikt
(hele ww: gebruiken)
redde
redt
(hele ww: redden)
pakten

pakken

antwoordde

antwoordt

(hele ww: antwoorden)

zette

zet

(hele ww: zetten)

schreeuwde

schreeuwt

(hele ww: schreeuwen)

lachte

lacht

(hele ww: lachen)

knikte

knikt

(hele ww: knikken)

eindigde

eindigt

(hele ww: eindigen)

focusten

focussen

veranderde

verandert

(hele ww: veranderen)

pakte

pakt

(hele ww: pakken)

struikelde

struikelde

(hele ww: struikelen)

kreunde

kreunt

(hele ww: kreunen)

veegde

veegt

(hele ww: vegen)

grinnikte

grinnikt

(hele ww: grinniken)

kende

kent

(hele ww: kennen)

zuchtte

zucht

(hele ww: zuchten)

vloekte

vloekt

(hele ww: vloeken)

voorspelden

voorspellen

plaagde

plaagt

(hele ww: plagen)

raakte

raakt

(hele ww: raken)

glimlachte

glimlacht

(hele ww: glimlachen)

uitleende

uitleent

(hele ww: uitlenen)

stopte

stopt

(hele ww: stoppen)

noemde

noemt

(hele ww: noemen)

zetten

zetten

wenste

wensen

๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง

Wat is het verschil tussen de vormen in de tegenwoordige tijd en de verleden tijd?

๐Ÿ‡ฌ๐Ÿ‡ง

Iets bedacht? Klik op de knop om verder te gaan.

Bart ligt in bed. Hij is moe, maar erg blij. Gisteravond was heel fijn. Hij denkt terug aan de vorige dag:ย 

Bart was op bezoek bij zijn vriend Jaafar. Ze belden elke week om te kletsen, maar nu konden ze eindelijk in het echt praten. Bart wilde direct een knuffel aan Jaafar geven, en Jaafar ook aan hem. Ze knuffelden eventjes en liepen daarna naar de keuken.ย 

Ze hadden ook al plannen: ze wilden samen koken en daarna tv kijken. Jaafar, die het eten van Bart saai vond, koos het recept. En het eten was goed gelukt, want Jaafar kan goed koken. Bart gebruikte bijna suiker in plaats van zout, maar Jaafar zag het net op tijd en redde de maaltijd.

Het eten was klaar om vijf voor zes. Ze pakten hun borden en gingen op de bank zitten.

โ€œWat wil je kijken?โ€ vroeg Bart aan Jaafar. Jaafar keek op de klok.

โ€œHet nieuws begint zo. Zullen we dat eerst kijken?โ€ vroeg Jaafar. โ€œWe kunnen later wel een film kijken, als je dat okรฉ vindtโ€.

โ€œOkรฉ! Kun je mij de afstandsbediening geven?โ€ antwoordde Bart.ย 

โ€œTuurlijk. Wil je deze kleine of die grote?โ€ Hij wees naar de twee verschillende afstandsbedieningen.ย 

โ€œGeef mij de kleine maarโ€, antwoordde Bart. Jaafar gaf die aan Bart en Bart zette meteen de tv aan. Het deuntje van het nieuws was luid, maar het was gelukkig snel voorbij.ย 

โ€œGoedenavond. Mensen lezen te weinig in het Nederlands, een zware storm komt morgen naar ons land en mensen mogen toch een rustig protest houden in Den Haag. Deze onderwerpen en nog meer komen in het nieuwsโ€, klonk de introductie.ย 

โ€˜Het is niet echt nieuws dat mensen te weinig boeken lezenโ€™, dacht Bart, โ€˜dat vertellen ze elk jaarโ€™. Hij nam een hap van zijn eten. โ€œWAUW!โ€ zei hij met zijn mond vol.ย 

โ€œWat?โ€ vroeg Jaafar.

โ€œDIT IS ECHT LEKKER!โ€ schreeuwde Bart uit. Jaafar lachte.ย 

โ€œIk kan je het recept geven, als je het lief vraagtโ€, zei Jaafar. Bart knikte en nam nog een hap. โ€œVergeet dan niet dat je zout gebruikt en geen suiker.โ€

โ€œHahaโ€, zei Bart sarcastisch. โ€œIk denk dat dat geen probleem wordt.โ€ Het gesprek eindigde met die woorden en ze focusten hun aandacht weer op het nieuws.

โ€œMensen lezen steeds minder in het Nederlands. Dat zegt professor Lesenboek, met wie wij spreken.โ€ Het beeld veranderde naar een man in een bibliotheek.ย 

โ€œWe deden dit onderzoek een jaar geleden. Mensen willen tegenwoordig minder Nederlandse boeken lezen, omdat ze liever Engelse boeken kiezenโ€, begon de man. โ€œIk vind dat geen groot probleem, omdat mensen meer lezen dan vorig jaar. De taal van een boek is niet het belangrijkst, als mensen maar lezen.โ€

Jaafar liet een boertje dat erg stonk.ย 

โ€œBah, Jaafarโ€, lachte Bart.

โ€œSorryโ€, zei Jaafar. โ€œLees jij boeken, Bart?โ€

โ€œJa, ik lees boeken om te ontspannen. Dat is iets wat ik elke avond doe. Hoezo?โ€

โ€œIk was nieuwsgierig. Ik sport โ€˜s ochtends om te ontspannen. Ik lees niet veel, want ik ken geen goede boeken, maar ik wil meer boeken lezen.โ€

โ€œIk kan je wel boeken aanraden, als je dat wilt.โ€

โ€œKen jij boeken die spannend zijn? Ik lees graag boeken die mij bang maken.โ€

Bart dacht aan de boeken in zijn boekenkast. Had hij daar een boek dat spannend was? โ€œIk zal kijken, ik denk dat ik wat voor je heb. Ik zal vanavond voor je kijken!โ€

Een harde knal klonk uit de luidsprekers en Bart en Jaafar keken naar het televisiescherm. Ze lieten daar een protest zien. Het leek rustig, dus ze wisten niet wat die knal was. Ze bleven kijken en luisteren, maar het werd niet uitgelegd.ย 

โ€œDeze mensen staan hier om aandacht te vragen voor leraren. Ze zeggen dat de werkdruk te hoog is en de lonen te laag blijven. Ze willen verbetering, omdat het belangrijk werk is. Hier is Youssef, die vandaag bij het protest is. Youssef, wat willen deze mensen?โ€

โ€œDeze mensen zeggen dat docenten vergeten worden. Veel scholen hebben te weinig leraren. De docenten met wie ik heb gesproken, zijn boos. De werkdruk wordt hoger en de lonen zijn relatief laag. Mensen willen geen docent worden als dit niet verandert. Ze vragen aandacht hiervoor met dit protest, dat duurt tot middernacht.โ€

“Dankjewel, Youssef.โ€

Bart nam de laatste hap van zijn eten. Hij keek naar Jaafar, die zijn bord al leeg had. Hij pakte zijn bord en stond op. โ€œWil je wat drinken? Ik ga naar de keuken omdat ik de borden wil opruimen.โ€

โ€œJa, ik zag een blikje cola in de koelkast. Ik wil dat welโ€, antwoordde Jaafar terwijl hij zijn bord aan Bart gaf. Een paar minuten later kwam Bart terug.

โ€œWil je dit blikje of deze fles?โ€ Jaafar wees naar het blikje. Bart gaf het blikje cola aan hem. Hij liep naar de bank om te gaan zitten, maar hij struikelde en viel op de grond.

โ€œOEF!โ€ kreunde hij. Hij stond langzaam op.

โ€œGaat het?โ€ vroeg Jaafar bezorgd.ย 

Bart knikte. โ€œIk krijg een paar blauwe plekken, maar ik heb niets. Ik bloed niet, dus ik ben okรฉ.โ€ Hij veegde het stof van zijn handen en ging zitten. Hij had zelf geen drinken, omdat hij geen dorst had. Ze keken weer naar het nieuws.ย 

โ€œEn nu: het weer.โ€ Een deuntje klonk om het nieuwe onderwerp te introduceren. Het was een luid deuntje dat Bart ook stom vond. En hij zei dat.

Jaafar grinnikte. โ€œWelk deuntje vind je leuker? Dit deuntje of die eerste?โ€ Bart zei iets wat Jaafar niet kon verstaan. โ€œSorry, wat zei je?โ€

โ€œIk zei dat beide deuntjes te luid zijn, wat ik enorm vervelend vind.โ€

โ€œJe zei iets andersโ€, zei Jaafar. Hij kende Bart goed, dus hij kon zien dat Bart loog.ย 

Bart zuchtte. โ€œOkรฉ, ik vloekte misschien een beetje โ€ฆ Oh, het weer!โ€

โ€œMorgen gaat het stormen. We voorspelden dit gisteren, maar het is nu zeker. We verwachten zon in het noorden, maar de rest van Nederland krijgt regen. Experts waarschuwen voor extreme wind en bliksem. De treinen zullen ook minder rijden. Het advies is: โ€˜blijf thuisโ€™.โ€

Bart zette de televisie uit en zuchtte diep.ย 

โ€œWat?โ€ vroeg Jaafar. โ€œHad je plannen morgen?โ€

โ€œNee, maar het gaat stormen, wat niet ideaal is. Ik houd niet van het lawaai dat bij een storm hoort.โ€

โ€œHoezo?โ€

Barts wangen werden rood en hij keek verlegen naar de grond. โ€œ… Ik vind donder en bliksem een beetje eng.โ€

Jaafar knikte. Bart was dankbaar dat hij niet lachte of hem plaagde. Hij veranderde snel het onderwerp en liep naar de boekenkast. Jaafar en Bart stonden stil naast elkaar. Barts schouder raakte die van Jaafar zachtjes.ย 

โ€œDus, je houdt van enge boeken, toch?โ€ vroeg Bart.

โ€œJa, dat kloptโ€, antwoordde Jaafar.

โ€œHeb je deze ooit gelezen? De personages zijn heel leuk. Het boek is heel mooi om te lezen.โ€ Bart gaf een boek aan Jaafar. Jaafar las de achterkant.
โ€œOh ja, deze ken ik. Ik mocht dit boek vroeger niet lezen, dus las ik het stiekemโ€, glimlachte Jaafar. โ€œIk vond het gaaf.โ€

Bart knikte en wees naar twee andere boeken. โ€œIk heb meer opties. Wil je eerst deze of die zien?โ€

โ€œDie! Die is dikker, wat ik fijn vind. Ik kan dan langer lezen. Ik las vroeger altijd dikke boeken.โ€ Bart gaf Jaafar het boek dat hij koos.ย 

โ€œIk heb nog een boek. Sami, aan wie ik het boek uitleende, heeft die nu.โ€

โ€œDeze klinkt gaafโ€, zei Jaafar. โ€œMag ik deze lenen?โ€

โ€œNatuurlijk. Je mag die lenen, maar ook deze.โ€ Bart gaf Jaafar nog een boek. โ€œHet is niet heel eng, maar het is heel goed.โ€

โ€œDank je!โ€ zei Jaafar. Hij stopte de boeken in zijn tas, die naast de bank stond. โ€œZullen we nu een film kijken?โ€

Bart knikte. โ€œGoed plan. Hoe heet die film die je noemde vanmiddag?โ€

Het was een horrorfilm. Jaafar was niet bang, maar Bart wel. Hij greep Jaafars hand stevig vast als het monster in beeld was.ย 

Ze zetten een andere film op die minder eng was. Jaafar vond het jammer dat Bart zijn hand losliet, maar hij was ook blij. Deze avond was heel fijn. Het was heel ontspannend. Jaafar wenste dat ze dit vaker gingen doen.

En zo zaten Bart en Jaafar gezellig samen op de bank. Ze keken meerdere films die avond. Ze vielen pas na middernacht in slaap op die bank. Het was een goede avond.

Bart zucht en gaat anders liggen. Hij sliep goed afgelopen nacht. Hij denkt dat het komt door Jaafar. Hij gaat Jaafar morgen weer bellen, maar hij wil nu gaan slapen.

We're here to assist you

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

What do you need help with?

Explain your issue

Upload a screenshot for better assistance

Click or drag a file to this area to upload.

Help us improve your experience!

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

How would you rate your experience with the e-learning?

Likert Scale
Strongly DisagreeDisagreeNeutralAgreeStrongly Agree
The e-learning is effective in helping me learn Dutch
Strongly Disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly Agree
The e-learning is engaging and fun
Strongly Disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly Agree
The e-learning is intuitive and easy to navigate
Strongly Disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly Agree

What can we improve?

What do you feel is missing (if anything)?

Any other feedback?

Follow up

follow up feedback