BLOCK 1
BLOCK 2
BLOCK 3
31. 💡 Prepositions
BLOCK 4

3.3 📖 Inductive rules

🇳🇱 Inductieve regels

🇬🇧

Je hebt natuurlijk veel meer getallen nodig dan 10 (tien). Anders kun je niet veel zeggen. Dus we moeten grotere getallen leren.  

Laten we starten met de getallen tussen tien (10) en twintig (20).

Kijk eens naar de tabel.

Uit welke woorden bestaan de namen van de getallen?

Scroll naar rechts voor meer 

🇬🇧 Scroll right for more 

🇳🇱 NL 🇬🇧 EN
11 elf eleven
12 twaalf twelve
13 dertien thirteen
14 veertien fourteen
15 vijftien fifteen
16 zestien sixteen
17 zeventien seventeen
18 achttien eighteen
19 negentien nineteen

🇬🇧

Voor getallen tussen tien en twintig hebben we een simpele regel:

5 vijf

10 tien

15 vijftien

🇬🇧

Maar let op! Sommige getallen zijn onregelmatig. 

Kijk maar naar elf (11) en twaalf (12). Die hebben geen ‘tien’ en geen ‘een’ of ‘twee’. 

Dertien (13) en veertien (14) zijn ook een beetje onregelmatig. De ‘drie’ is nu ‘der’. En de ‘vier’ is nu ‘veer’. 

🇬🇧

Het Nederlands is hier niet superraar. Want in andere talen gebeurt dit vaak ook.

Kijk maar naar de Engelse getallen ‘eleven, twelve, thirteen’.

Of de Franse getallen ‘onze, douze, treize, quatorze’. 

🇬🇧

De volgorde van getallen in het Nederlands is hetzelfde als in het Duits.

We're here to assist you

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

What do you need help with?

Explain your issue

Upload a screenshot for better assistance

Click or drag a file to this area to upload.

Help us improve your experience!

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

How would you rate your experience with the e-learning?

Likert Scale
Strongly DisagreeDisagreeNeutralAgreeStrongly Agree
The e-learning is effective in helping me learn Dutch
Strongly Disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly Agree
The e-learning is engaging and fun
Strongly Disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly Agree
The e-learning is intuitive and easy to navigate
Strongly Disagree
Disagree
Neutral
Agree
Strongly Agree

What can we improve?

What do you feel is missing (if anything)?

Any other feedback?

Follow up

follow up feedback